لامپ برزخ
آنچه می خوانید حکایتی است شنیدنی درباره عالم برزخ علامه مجلسی که از کتاب
گرانسنگ "شذرة المعارف" نوشته آیت الله شاه آبادی، استاد عرفان حضرت امام(ره) نقل
می کنیم:
بعضی مرحوم علامه مجلسی طاب ثراه را خواب دیدهاند و از امور وارده بر ایشان بعد
از مرگ، سؤال نمودهاند و مرحوم علامه مجلسی فرمودهاند: بعد از ارتقاء روح، من را
در معرض الهی آوردند و از من سؤال کردند چه آوردهای؟ گفتم:
«بحارالأنوار»؛1 پس سؤال شد دیگر چه آوردهای؟ ساکت شدم. پس خطاب شد که
نزد ما چیزی داری و آن، سیبی است که به یک طفل یهودی دادهای و این دستگاه برزخی به
سبب آن سیب است.
شخص خواب بیننده گمان کرده است چون ترتیب اثری بر بحارالأنوار داده نشده و بر آن
سیب ترتیب اثر داده شده، بحارالأنوار مورد قبول واقع نشده است! لکن چنین نیست؛ بلکه
محل ظهور اثرش در برزخ نبوده است، چون علم باید در جبروت ظاهر شود.
به عبارت دیگر، چون بحارالانوار، مشتمل بر علوم و حقایق و معارف است و لامپ بزرخ
کوچک است نمیتواند نور علم را نمایش دهد. بلکه لامپ ملکوت نیز از این اظهار قاصر
است و لامپ جبروت میتواند نور توحید را نمایش دهد. لذا در مُطَّلَع2،
بحارالانور مسکوتٌ عنه3 شده و نور احسان که لامپ برزخ میتواند آن را
نمایش دهد، مورد لطف واقع شده است.4
باید دانست که ظهور باطن اعمال به حسب عالم «برزخ»، «ملکوت» و «جبروت»، مختلف
است. مثلاً «احسان و اسائه»5 به اهل دنیا، در برزخ نمایش داده میشود،
مثل سُرور و حزن که فردی در قلب انسان ایجاد نماید؛ ولی ظهور صفات و اخلاق و صفت
پرستش که سرآمد همهی صفات است در ملکوت و جنّت جسمانی ظاهر میشود، و معرفت و علم
به حقایق، در عالم جبروت و جنت عقلانی که مافوق عوالم قبلی است ظهور
مییابد.6
تبیان
1) کتابی که مرحوم علامه محمد باقر مجلسی، در 110 جلد تألیف نموده و مشتمل بر
احادیث معصومینعلیهم السلام است.
2) عالم مُطَّلَع، محضر حق است که بنده، مورد یکی از دو تجلی حق واقع میشود و
لذا مُطَّلِع شود بر سریره مولی؛ زیرا که یا مورد تجلی به رحمت جمالیه شود، یا مورد
تجلی به نقمت جلالیه گردد... و این حال، اعظم احوال است و لذا در موقعی که خاتم
انبیاءصلی الله علیه وآله وسلم گریه میکند برای احوال بعد از موت، و اصحاب عرض
میکنند که آیا گریه میکنید و حال آن که خداوند آمرزیده است گناهان قبل و بعد شما
را؟ جواب میفرماید: فَأیْنَ هَوْلُ الْمُطّلَع؟ پس کجاست هول مطلع؟؛ آیت الله شاه
آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم، معرفه 158
3) ساکت باقی مانده.
4) آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم، معرفه 165
5) نیکی کردن و بدی کردن.
6) آیت الله شاه آبادی: شذرات المعارف، شذره پنجم، معرفه 164، با تصرف.